Vecka 22.

Ja så var man nu i v 22(21+0) och ja nu har jag ju iallafall passerat halvvägs, men det känns som en väldigt lång väg kvar.

Var på mitt andra BM besök i veckan och mitt järnvärde hade sjunkit markant, från 137 till 109 så det bidde till att påbörja intaget av järntabletter snarast. Har dock inte gett med sig än utan min trötthet blir bara värre och värre..

Tror dock att den beror mer på all stress just nu med julen, flytten och sen jobba på det, så det blir en välbehövlig semester som kommer nästa vecka.

Annars var allt bra med mina värden och visst kom min viktökning upp, men som jag sa till henne så kan jag inte göra så mycket mer, jag äter inga större mängder av onyttigheter och mat måste jag inta, får helt enkelt inse att min kropp reagerar så här på en graviditet, var ju lika med Leia.

Avslutade hela mötet med att lyssna på krabats hjärtljud och dom låg på hela 150 underbara slag och det var så underbart att få höra den lilles hjärta slå♥

Fick även moderskapsintyget som ska skickas in och sen blir det till att ansöka om havandeskap en månad innan BF, men några större förhoppningar har jag inte där tyvärr.

Men underbart att jag nu *bara* har sisådär 18 veckor kvar till BF;-)

Vecka 22

Kroppen:
I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.

Barnet:
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.

 




                                 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0