LCHF frulle..




Som sagt så bakade jag ju detta sesambröd som denna tjej har kommit på och visst var hörsägena sanna.. Det var enkelt, snabbt och ett helt klart godkänt substitut till frukostmackan :-) Och det bästa,,, man kan nog inte misslyckats med detta ;-) Inte ens en usel bagare som jag..

Utan pålägg så ska jag erkänna att det är liite för mycket sesamsmak för mig, men med en massa goda LCHF vänliga pålägg så blir det en grym smörgås, även om den är för mastig för mig tidigt på morgonen, men som helgsmörgås och kvällsmörgås kommer den att användas flitigt..Ska även ge mig på att baka mandelbröd ngn dag..

Denna smörgås innefattar endast 0,7 gram kolisar så man kan äta den med ett väldigt gott samvete oxå..

Receptet är hämtat ur skaparens blogg, men kika gärna in där då hon har en hel del smarriga tips att komma med..

SESAMBRÖD..

Ingredienser:
2 dl (140 g) skalade sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
2 dl (100g) riven ost
3 (150g) ägg

Blanda ihop alla torra ingredienser och osten. Rör ner äggen.

Jag tog en långpanna i storleken mindre och smörade den sedan plattade jag ut smeten med blöta händer och det gick jättebra. Inget kladd eftersom jag blötte händerna - tips! Sedan ska formen in mitt ugnen, 225 grader i ca 8 minuter. Ett bakplåtspapper hade varit att föredra för det brände fast lite i botten.

Stjälp upp brödet och låt det svalna, skär sedan i bitar. Jag fick ut 12 bitar av mitt bröd.

Slutgiltiga kolhydrathalten och övrigt näringsvärde beror såklart på vilken sorts ost man använder och vad äggen väger.


Kommentarer
Postat av: Michan

Vad kul, bröd är ju det man saknar mest :)

Kram

2010-11-30 @ 08:17:17
URL: http://michaela-michan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0