V.37..Packat och klart..

Japp så var vi nu i v 37(36+5) och nu är både vagn och säng färdigbäddade, BB väskan packad, Leia´s väska packad ja det är väl bara Jarkko som ska ha lite koll på vad han vill ha med sig, men det får han själv fixa..

Så nu väntar vi på slempropp, vattenavgång och en sjujäkla massa värkar så jag får åka in och återta min kropp för nu är jag tokless på att vara gravid..Jag vill börja gymma så att jag både svettas och kissar ut all den här jäkla vätskan jag samlat på mig så att jag kanske med lite tur kan visa mig utanför vassen i sommar:-)

Det är iallafall tur att jag alltid kan skylla på den lille då jag inte vistas i solen i sommar;-)

Nu vill jag verkligen få reda på vem som lever rövare inuti mig och fortfarande hägrar den STORA namnfrågan härhemma då vi har några namn på en lista, men jag vet faktiskt inte om jag är så nöjd med dom, måste nog känna på dom lite till innan det stora avgörandet kommer och krabat får väl helt enkelt heta krabat till vi känner oss 100 % med namnet. Vi har ju 2 månader på oss att ta tag i det problemet:-)

Annars så är ju den eviga undran om det är en liten tjej eller kille som ska joina oss i familjen och Leia har ju redan bestämt att hon ska få en lillasyster och Jarkko ser ju gärna att det är en till tjej även om det inte direkt spelar någon roll för han.. Jag har ju varit ganska säker på en kille, men börjar vekna nu i min teori, men snart så får vi äntligen svaret och jag analyserar just nu allt som händer i min kropp..

Har ju så dålig koll på det här med värkar mm då jag med Leia inte hade några kännbara värkar så det ska bli rätt intressant hur jag kommer reagera på denna förlossning??

Peppar ju mig just nu med denna bok och förhoppningsvis hjälper den mig i min egen tro att jag klarar av detta, men jag har en skräck att jag ska drabbas av en maktlöshet och bara ger upp mitt i allt..

Men som Jarkko säger att jag är ju inte den första att föda barn och det är ju så sant:-)

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

 



Kommentarer
Postat av: unique

Du verkar i alla fall vara cool lugn inför förlossningen

2010-04-07 @ 20:46:42
URL: http://saratilling.devote.se
Postat av: Matilda

Söt blogg:)

Jag skulle bli jätteglad om du röstade på min norrlandsbild!:)



http://norrlandsbilden.norrmejerier.se/tavlingsbidrag/klara-fardiga-bada

2010-04-08 @ 07:52:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0