Stöd dom hemlösa..

Jag stöder inte många insamlingar och dylikt men det finns en sak jag brinner för, det är för dom hemlösas skull..

Varje dag stöter man på dessa människor och oavsett om dom är berusade eller liknande så anser jag att i detta land så har vi alla rätt till humanitär levnadstandard såsom tak över huvudet , en säng och värme omkring sig.. Kanske inte en egen lägenhet till alla, men bygg kollektivboenden där man kan ha korridorliknande boendesätt, inte bara ett utan flera runt om i stan, runt om i Sverige..

Bara för att man är hemlös så behöver man inte vara en missbrukare, jag kan förstå att man efter ett tag av hopp efter stöd, hjälp av vårt sociala skyddsnät tar till något som dämpar den ångest man förmodligen får, men det finns människor på gatan som även hamnat där pga  andra omständigheter.

Jag har ett praktexempel på hur en situation i Sthlm kan se ut för att hamna på gatan..

Jobbade och rörde mig ofta sent ute på stans gator förr och ofta då man tog sig till *donken' så fanns där ett äldre par, som alltid kom bärandes på sina pappkassar.. Jag brukade prata med dom då jag tyckte det var så hemskt att dessa arma människor gick runt med det lilla dom hade kvar i sina kassar. Hela deras story visar på fastighetsägares girighet över attraktiva boenden och att förvandla dessa till guldgruvor på marknaden.. Deras innerstadslägenhet som dom hyrt större delen av sitt liv skulle förvandlas till en bostadsrätt, men paret som levde på sin pension och inget skyddsnät omkring sig såsom barn, släktingar hade inte en chans att få sig ett lån för att köpa upp den. Gick ett tag och vad som nu orsakade deras uppsägning har jag inte i huvudet, men det behövdes inte mycke för att denna ägare såg sin chans att ta över denna attraktiva lägenhet. Sen den dagen bor dom på gatorna och ofta kan jag se dom fortfarande i rulltrappan på centralen bärandes sina kassar och dom blir bara äldre och äldre..

Vad gör igentligen socialen för att hjälpa i såna här situationer?

Är det såhär vi vill att dom gamla ska få avsluta sitt liv??

Oavsett om dom flesta är missbrukare så anser jag verkligen att låt dessa männsikor få sig en frizon att få avsluta dom sista åren på, vem ger oss rätten att dömma igentligen??

Vad är skillnaden på direktör Jonsson supandes i sitt fina boende än Kalle på gatan??

Dom är lika full dagligen, men den ena gömmer sig bakom en fin fasad medans den andra får förnedra sig själv genom att tigga, höra slagord efter sig och alla dessa nedslående blickar mot han.

Visst har många av dom skitit i sina skyldigheter att betala sina räkningar och på så sätt hamnat där dom hamnat men det finns så många historier bakom alla dessa människor så att dömma alla efter en bakgrund kan vi inte ta oss rätten till att göra..

Nä ett bra sätt att stödja många av dessa människor är att köpa deras tidning och jag har en farbror som alltid står på Centralen jag handlar av, han står där då jag kommer sju på morgonen och han står där då jag ibland åker hem sju på kvällen så ser ni en säljare när ni stressar på väg till jobbet.

Stanna upp och köp en tidning!!

Ni kan följa några hemlösa på deras blogg.

Avslutar med en låt med Kenta från en av mina favoritfilmer triologin om Dom Kallar Oss Mods..




Kommentarer
Postat av: Johanna

Bra skrivet!! Tycker socialen kan hjäpa mer.. Min morbror var hemlös och alkis. Till slut tar man något som dämpar precis som du skrev. Hemsk att det ska behöva vara så här!

2009-02-25 @ 23:06:01
URL: http://haltbananskal.blogg.se/
Postat av: Karin

Fasen....hinner inte ens GÅ till bibblan...ha ha ha ha...

2009-02-25 @ 23:27:08
URL: http://lightelegance.blogg.se/
Postat av: Karin

och här sitter jag och gör ett inlägg om glitter....

2009-02-26 @ 19:49:03
URL: http://lightelegance.blogg.se/
Postat av: Karin

Med andra ord...FINT inlägg...kram

2009-02-26 @ 19:49:32
URL: http://lightelegance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0